CZ | EN

Je stále co objevovat, ale „je na to“?18. květen 2010

Všichni asi budou se mnou souhlasit v tom, že letectví (a to už vůbec nemluvím o kosmonautice) je obor, v kterém je stále co nového a dalšího objevovat. Nemyslím teď primárně objevování nových světů ani honbu za „zelenými mužíčky,“ ale daleko přízemnější starosti a problémy, které řeší ti, co z principu svého povolání mají „hlavu v oblacích.“

Každý dnes buď mluví anebo alespoň přemýšlí částečně „zeleně“ – jakou má přitom přesně v mysli agendu, na tom teď v zásadě nezáleží. Myslím o zelených projektech proto, že je to „trendy“ nebo proto, že to „myslím upřímně“ anebo proto, abych s tím tak nějak po česku „vy…?“

Nejinak tomu probíhá víceméně i v letectví, které je stále více a více na „forhontě“ buď kvůli tomu, že se v něm (i když poněkud zjednodušeně řečeno) platí nulové daně v mezinárodní obchodní přepravě (což nemá rád snad žádný ministr financí) anebo kvůli tomu, že létají ve vzduchu a nechávají za sebou takové divné bílé čáry a ty určitě ten vzduch znečišťují. Proto bude i letecká přeprava a vše co s ní souvisí s největší pravděpodobností donucena mocí úřední nakupovat již od roku 2012 emisní povolenky a stát se součástí tohoto nového panoptického „komoditního“ trhu 21. století.

A letectví, jak je jeho přirozeností samozřejmě nespí. Přesně opak – vymýšlí a vyvíjí velmi intenzivně, co a jak by se dalo udělat procedurálně, technicky a „takticky“ tak, aby se létalo více (samozřejmě) ale přitom méně (také samozřejmě). Nechte my vysvětlit tento paradox. Více znamená v principu to, aby se mohlo převážet více „substrátu“ (vážení cestující prominou, ale takhle nějak je označují aerolinky ve své speciální hantýrce) a zboží do více míst a za (pokud možno) zajímavější peníze. Méně znamená aby ty části letadel, které produkují emise pracovali co možná nejkratší čas. Logicky vzato, z technického a procedurálního hlediska jde tedy o to, jak co možná nejméně používat letecké motory a ty přitom neustále technologicky vylepšovat. Proto i v současné době největší výrobci letadel (Airbus, Boeing) hlasitě mluví o tzv. re-enginingu, česky asi opisně nejlépe řečeno „generační výměně motorů.“ Letečtí motoráři (GE, SNECMA, , Pratt@Whitney, Rolls-Royce IAE, a další) ví, že se tomu spolu s výrobci letadel prostě nevyhnou, ale zároveň ví, že je to opravdu o velkých penězích a těch se v době všeobecné a zvláště letecké krize značně nedostává. Zejména pak v oblasti výzkumu a vývoje.

Každý dnes potřebuje, aby se mu z jednoho dolaru, který utratí dnes vrátili nejlépe dva už zítra. Investice do dlouhodobých strategický projektů? V principu určitě, v praxi „Thank you, but not for me now“

Podobně tomu je, anebo až donedávna bylo v případě projektu, který na to jde, tak řečeno „z druhé strany.“ Firma WHEELTUG, která je laboratoří zaměřující se dlouhodobě na vývoj asynchronních elektrických motorů si řekla, že nahradí svým vysoce výkonným motorem kompletně hlavní motory, díky nimž pojíždí po zemi doposud každý letoun. Koncepčně určitě geniální nápad, zvláště bráno v potaz, že např. letoun Boeing 737 nové generace pojíždí v celosvětovém průměru po zemi 23 minut a to jak před vzletem tak po přistání. Odhadované úspory při současných cenách leteckého kerosinu se pohybují zhruba okolo půl milionu dolarů na letadlo a rok! Řeknete si určitě, a proč už to dávno někdo jiný neudělal, když je to tak geniální? Inu, neexistoval elektromotor, který by byl tak malý a lehký, že by šel zaintegrovat např. do příďového kola Boeingu a který by bylo možné napájet z APU (záložní spouštěcí motor), tak, že by vyvinul a udržel dostatečný výkon k tomu, aby Boeing pojížděl úplně stejně jako s hlavním motorem. WHEELTUG jádro pudla vymyslel – motor, který má firma přikryta více než dvaceti patenty existuje. Jaký je tedy problém? Maličkost - vše zabudovat do příďáku, otestovat a certifikovat. A – sehnat na vše peníze a přesvědčit veškeré okolí a zejména pak z principu konzervativní finančníky, že to vše neskončí jak glosoval již slavný Jára Cimrman : „Výsledkem našeho několikaletého zkoumání bylo zjištění, že tudy cesta nevede.“ Ještě že WheelTug jsou Američané a Cimrmanův věhlas k nim ještě zjevně nedolehl. Proto se i letectví může pořád těšit na opravdový průlom. Certifikace systému WheelTug je připravována na přelom let 2011-2012 a první letouny pojíždějící po zemi potichu a bez emisí se tedy objeví na světových letištích hned krátce poté.

A proč o tom všem píšu?

Inu proto, že WheelTug může nést i významnou českou stopu. Ať již konstruktérskou, tak možná i investorskou nebo odborně strategickou. Ve hře jsou jak inženýringové a konstrukční kapacity, tak i údržbová střediska, ale i samotné letecké společnosti. Česká stopa je horká, ale jako takřka ve všem – peníze jsou až na prvním místě. Venture kapitál je v českém letectví velmi vzácné zvíře. EU fondy, CZECHINVEST, MPO zdroje – vše v principu hezké, ale faktury je třeba platit a projekt živit každodenně, jestliže má mít potřebné tempo a dynamiku a ne se ploužit systémem krok-sun-krok.

Takže?

O tom, že WheelTug systém bude úspěšný je stále v odborných leteckých krizích menší a menší pochyb. Již není otázkou zda, ale kdy? Jestli české letectví zvedne hozenou rukavici, toť otázka ne filozofická, ale velmi praktická...

Zlaté české ručičky nestačí, pokud spolu s nimi ruku v ruce nejdou penízky – jak přízemní…

Diskuze (1)

vložit příspěvek
ritalin online - BommaVuhMam, 18. listopad 2010, 09:13:39
zrxjf ritalin without prescritpion csv njsmykb

Partneři

www.1proj.comwww.wheeltug.comwww.cana-consulting.czwww.czcorp.czwww.windtronicseast.eu

CONSULTJAN, s.r.o.
Babice, Za Zrcadlem 146
251 01 Říčany

tel.: +420 724 276 506
email: jan@consultjan.cz

IČ: 288 81 745